Skip to content
Homepage Woonzorg zieuwent
Menu
10 december 2021

Vier vragen aan: Judith en Sabine

Vier vragen aan: Judith Gerritsen (ontwerper bij Studio TOMIS) en Sabine Aangenendt (copywriter bij BuitenZinnen)

Wat was je reactie toen je hoorde van het idee om in de pastorie een kleinschalig woonzorgcentrum te starten?

Sabine: ‘Aan mooie projecten in zorg en onderwijs werk ik graag mee. Toen Marjolein Broeren, communicatieadviseur van Woonzorg Zieuwent, me vroeg of ik wilde helpen om een website te ontwikkelen was ik meteen enthousiast. We kennen elkaar al langer en het leek me ook leuk dat samen met haar te doen. Omdat binnen de opdracht ook een ontwerper en een webontwikkelaar nodig waren, heb ik voorgesteld om samen te werken met Studio Tomis.’

Judith: ‘Het initiatief vind ik heel mooi. Ik heb heel veel respect voor mensen die, net als Els, hun hart durven volgen, ergens in geloven en er alles voor over hebben dat te verwezenlijken. Mooi ook dat deze plek door de ligging zo verbonden is met het dorp. Dat daarmee de bewoners nog onderdeel mogen uitmaken van het dagelijks leven.’

Wat was je rol in het project?

Judith: ‘De rol van Sabine en mij was om dit mooie initiatief in woord en beeld te vangen. Om goed te begrijpen waar Woonzorg Zieuwent voor staat zijn we met Els, Marjolein, projectmedewerkers en twee zeer betrokken vertegenwoordigers uit het dorp online samengekomen voor een merksessie.'

Sabine: ‘Om zo goed mogelijk aan te sluiten bij de wensen van de opdrachtgever organiseren we eigenlijk altijd aan het begin zo’n merksessie. Voor ons als creatief team is dat de basis van eigenlijk alles. Waar staat Woonzorg Zieuwent voor? Welke merkwaarden staan centraal? Op wie is de communicatie gericht? Mijn rol is vervolgens het uitwerken van een passende verbale identiteit voor het schrijven van onder meer webteksten.’

Judith: ‘Tijdens de sessie hoorden we over de bijzondere sterke band tussen de dorpsbewoners, kregen we begrip van de behoefte en de noodzaak van dit initiatief en maakten we kennis met de bevlogen achterban. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een symbool dat recht doet aan de mooie, karakteristieke stijl van de pastorie (glas-in-lood), die verbinding heeft met de historie van het dorp (vlasblom). Op basis daarvan heb ik het logo en de huisstijl ontworpen. Met Sabine heb ik daarnaast leuke cadeautjes voor de bewoners bedacht, zoals Zieuwents bronwater, omdat water zo’n belangrijke rol speelde in het dorp.’ (zie foto’s)

Wat is voor jou de grootste uitdaging in het project?

Sabine: ‘De grootste uitdaging is en blijft de creatie. Judith en ik komen altijd uit op iets moois. Maar creatie is en blijft ongrijpbaar. Je weet nooit precies wanneer hét idee er dan is.’

Judith: ‘Alles moet samenkomen. De gesprekken, het onderzoek, de visie, de aansluiting bij het pand en de bewoners en de relatie tussen tekst en beeld. Dat is flink puzzelen, maar het is ook fantastisch als dat lukt.’

Waar kijk je het meest naar uit?

Sabine: ‘De opening natuurlijk! Dat moment dat alles samenkomt en bewoners het gebouw eigen kunnen maken.’

Judith: ‘Ik kijk ernaar uit de pastorie dan te bezoeken. Die zag er al fantastisch uit voor de renovatie, maar nu vast helemaal. Ik kijk er ook naar uit als jullie over vijf jaar hebben waargemaakt waar jullie nu van dromen. Dat jullie een plek hebben gecreëerd waar generaties samenkomen en waar verbinding is met het dorp.’

Ook Präötjes ontvangen?

Wil je op de hoogte blijven van ons aanbod, verschillende activiteiten en belevenissen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.